ll

Lokation: Søndre Jagtvej 2, 2970 Hørsholm - Klik her for at se lokation på kort
Start: Lørdag d. 31. aug. Kl. 09:00
Slut: Lørdag d. 31. aug. Kl. 19:30
Pris ikke medlem: 450.00 Kr.
Beskrivelse: Oplev nogle af de mange imponerende bygningsværker, som vore forfædre efterlod sig i Malmø og Lund. Fhv. forskningschef og forfatter, Steffen Heiberg er vores guide på turen og vil som på tidligere ture på vanlig fængslende vis delagtiggøre os i sin store viden om bygningsværkerne og deres historie. Bemærk: De dele af turen, som foregår i centrum af henholdsvis Malmø og Lund vil kun kunne ske til fods og er således desværre ikke egnede for gangbesværede deltagere

Turen udgår fra Museum Nordsjællands afdeling i Hørsholm med bus kl. 9.00 præcis -- vi har en lang men spændende dag foran os, så hjælp med til at vi kan holde tidsplanen allerede fra starten!

Vi kører over Øresundsbroen til Malmø, hvor vi starter med at se Malmöhus slot. Slottet, som daterer sig tilbage fra 1540'erne, er i dag indrettet til museum, men vi nøjes med at se slottet udvendigt fra og høre om dets historie.

Derefter kører bussen os til Stortorget, hvorfra resten af rundturen i Malmø foregår til fods !

Vi ser først på Rosenvinges Gård, og derefter på Jørgen Kocks Hus, som er et af Nordens bedst bevarede og fineste byhuse fra renæssancen. Jørgen Kock var borgmester i Malmø og en central figur i Grevens Fejde, den borgerkrig der sikrede Christian 3. tronen i 1536.

Ud til Stortorget ligger også det gamle hotel Tunneln. Det er Malmøs ældste hus (fra 1300-tallet). Huset blev erhvervet af Corfitz Ulfeldt og Leonora Christina og her sad de i arrest anklaget for forræderi mod den svenske konge. I kælderen ses den gang de flygtede ad i 1660.

Andre bygninger i det centrale Malmø fra dansk tid er Niels Kunzes Gård og Thott'ernes gård. Vi får deres og andre bygningsværkers historie på vores vej til frokosten (maden er inkluderet i tur-prise; drikkevarer afregnes individuelt).

Efter frokosten går vi til Sankt Petri Kyrka, som daterer sig tilbage til 1300-tallet med rigt inventar og kalkmalerier. Den danske reformation begyndte i Malmø, så det vil vi høre nærmere om. Kirken er meget lig den oprindelige Frue kirke i København (som dog brændte i 1728). I området omkring Skt. Petri Kyrka ligger også en lang række gårde fra dansk tid, som vi kort vil se på.

Rundgangen i Malmø ender på Stortorget ved Jørgen Kocks Rådhus fra 1546 med danske kongebilleder fra 1600-tallet.

Fra Stortorget kører bussen os til Lund, hvor vi starter med et besøg i Lunds Domkirke (også kendt som Eskils domkirke) fra 1100-tallet. Kirken rummer meget interessant inventar, bl.a. de fine korstole og et af Europas ældste ure (1400-tallet). Det er en af Europas gamle katedraler, og Steffen Heiberg lover, at der er meget at fortælle.

Vi går videre til Krognos-husetopført i 1300-tallet af Krognos-familien, som er en af Danmarks ældste adelsslægter

Lund havde før 1536 over 20 kirker. De er væk alle sammen undtagen Domkirken og Skt. Peders Klosterkirke, hvor bussen venter på os for at køre os til dagens sidste programpunkt:

Skt. Libers høj (Sliperebacken) nord for Lund. Her blev de danske konger i sin tid hyldet og her stod slaget ved Lund i 1676, det blodigste slag i Nordens historie.

Efter en dag tætpakket med spændende informationer fra det gamle danske land kører bussen os tilbage til Museum Nordsjællands afdeling i Hørsholm.

Ret til mindre ændringer og tilføjelser forbeholdes !

Pris Medlem:450.00 Kr. Pris ikke medlem: 450.00 Kr.
Tilmeld personer: Max. 2 stk.Tilmeldingsfrist:Torsdag d. 08. aug.
TILMELDING

Navn:Fornavn   Efternavn
Adresse:
Postnr./By:
E-mail:   <==VIGTIG SKAL UDFYLDES!!!
Telefon:
Personer:

Tilføj en person ved at skrive navnet i ovenstående felt
og vælge 'Indsæt Person'
Slet en person ved at klikke på personen i listen til venstre.

Aktivitetspris:
450.00 kr. stk. kr.