Rundvisning på Ledreborg Slot og byvandring i Roskilde
Lokation: Ledreborg Slot, Ledreborg Alle 2D, 4320 Lejre - Klik her for at se lokation på kort
Start: Lørdag d. 29. aug. Kl. 10:30
Slut: Lørdag d. 29. aug. Kl. 15:30
Beskrivelse: Historien om Ledreborg Ledreborg Slot, bygget i 1740-45 af Lensgreve Johan Ludvig Holstein-Ledreborg, den daværende leder af Det Danske Kancelli under Christian VI, har været Holstein-Ledreborg familiens domicil i over 250 år. Den unikke Gårdsplads indrettet med smedejernsrækværk, som adskiller Cour d´honeur fra Cour de base, dekoreret med puttier som repræsenterer dyderne og lasterne, samt lygtestelerne med deres inskriptioner over de nordiske guder, hugget i norsk marmor med messing figurer på glaskuplerne findes ikke andre steder i Danmark. Hovedbygningen indeholder en hel enestående samling af de oprindelige møbler og malerier, og Ledreborg Slot er derfor i dag et af Danmarks fineste eksempler på det 18. århundredes bygnings- og landskabs-arkitektur. Den nuværende ejer, Silvia Monro, er den fjerde af lensgreve Knud Holstein-Ledreborg, syv døtre og dermed ottende generation på Ledreborg. Familien har valgt at bo i stueetagen på selve slottet, hvor førstesalen er bibeholdt med det oprindelige interiør. Roskilde. Roskilde er en dansk by på Østsjælland ud til den sydøstlige del af Roskilde Fjord. Den er en af landets ældste byer og er hovedby for Roskilde Kommune midt mellem København, Ringsted, Holbæk og Danmarks 10. største by med 51.262 indbyggere (2020)[1]. Byen tilhører Region Sjælland. Byen ligger for enden af Roskilde Fjord i et kuperet terræn, så Domkirken kan ses fra store dele af Nordøstsjælland. Byen var en stor og vigtig by allerede fra middelalderen, idet den havde en domkirke, og der blev oprettet flere klostre. Roskildebispen var en af de mest magtfulde personer i landet, og skiftende konger prioriterede også byen. Efter reformationen aftog byens vigtighed, og den sorte død og store bybrande gjorde yderligere deres for at formindske befolkningstallet op igennem renæssancen og under enevælden, hvor København og Øresundsregionen voksede kraftigt. Under industrialiseringen voksede befolkningstallet støt, ligesom den gjorde i det meste af landet. Med sin infrastruktur er byen et regionalt knudepunkt og har været det i hvert fald siden 1700-tallet med anlæggelsen af Roskildevej 1770-76, indvielsen af Vestbanen i 1847, som landets første jernbane, og senest anlæggelsen af Holbækmotorvejen i 1960'erne og Roskilde Lufthavn i 1970'erne. Handelsmæssigt er byen også et vigtigt centrum med et stort opland, hvor RO's Torv og gågaderne i centrum af byen trækker folk til. Roskilde er en stor uddannelsesby med bl.a. professionshøjskole, teknisk skole, flere gymnasier og Roskilde Universitet. Den årlige Roskilde Festival besøges af over 100.000 mennesker fra hele verden, og Roskilde er i denne periode landets fjerdestørste by. Roskilde Domkirke er på UNESCO's Verdensarvsliste, og de velvbevarede vikingeskibe, kaldet Skuldelev-skibene, som er udstillet på Vikingeskibsmuseet trækker også mange turister til. Derudover findes bl.a. Museet for Samtidskunst, Roskilde Museum og Museum Ragnarock.
Rundvisning på Ledreborg Slot og byvandring i Roskilde', 'Vi mødes på Ledreborg Slot kl. 10.30, selvkørende.\r\n
Steffen Heiberg vil være vor guide, han sad i 10 år i slottes bestyrelse.  \r\n
Efter rundvisning på slottet, køre vi til Roskilde Kulturhavn, hvor vi spiser vores medbragte mad, eller køber frokosten i Cafeen.\r\n
\r\n
Derefter besøges Sankt Jørgens Bjerg inden turen fortsætter til Roskilde By.\r\n
Rundvisningen slutter i byen.\r\n
\r\n
', 'Ja', '0000-00-00', 'Ture', 'Historien om Ledreborg\r\nLedreborg Slot, bygget i 1740-45 af Lensgreve Johan Ludvig Holstein-Ledreborg, den daværende leder af Det Danske Kancelli under Christian VI, har været Holstein-Ledreborg familiens domicil i over 250 år.\r\nDen unikke Gårdsplads indrettet med smedejernsrækværk, som adskiller Cour d´honeur fra Cour de base, dekoreret med puttier som repræsenterer dyderne og lasterne, samt lygtestelerne med deres inskriptioner over de nordiske guder, hugget i norsk marmor  med messing figurer på glaskuplerne findes ikke andre steder i Danmark. Hovedbygningen indeholder en hel enestående samling af de oprindelige møbler og malerier, og Ledreborg Slot er derfor i dag et af Danmarks fineste eksempler på det 18. århundredes bygnings- og landskabs-arkitektur.\r\nDen nuværende ejer, Silvia Monro, er den fjerde af lensgreve Knud Holstein-Ledreborg, syv døtre og dermed ottende generation på Ledreborg.\r\nFamilien har valgt at bo i stueetagen på selve slottet, hvor førstesalen er bibeholdt med det oprindelige interiør.\r\nRoskilde.\r\nRoskilde er en dansk by på Østsjælland ud til den sydøstlige del af Roskilde Fjord. Den er en af landets ældste byer og er hovedby for Roskilde Kommune midt mellem København, Ringsted, Holbæk og Danmarks 10. største by med 51.262 indbyggere (2020)[1]. Byen tilhører Region Sjælland.\r\nByen ligger for enden af Roskilde Fjord i et kuperet terræn, så Domkirken kan ses fra store dele af Nordøstsjælland. Byen var en stor og vigtig by allerede fra middelalderen, idet den havde en domkirke, og der blev oprettet flere klostre. Roskildebispen var en af de mest magtfulde personer i landet, og skiftende konger prioriterede også byen. Efter reformationen aftog byens vigtighed, og den sorte død og store bybrande gjorde yderligere deres for at formindske befolkningstallet op igennem renæssancen og under enevælden, hvor København og Øresundsregionen voksede kraftigt. Under industrialiseringen voksede befolkningstallet støt, ligesom den gjorde i det meste af landet.\r\nMed sin infrastruktur er byen et regionalt knudepunkt og har været det i hvert fald siden 1700-tallet med anlæggelsen af Roskildevej 1770-76, indvielsen af Vestbanen i 1847, som landets første jernbane, og senest anlæggelsen af Holbækmotorvejen i 1960''erne og Roskilde Lufthavn i 1970''erne. Handelsmæssigt er byen også et vigtigt centrum med et stort opland, hvor RO''s Torv og gågaderne i centrum af byen trækker folk til. Roskilde er en stor uddannelsesby med bl.a. professionshøjskole, teknisk skole, flere gymnasier og Roskilde Universitet.\r\nDen årlige Roskilde Festival besøges af over 100.000 mennesker fra hele verden, og Roskilde er i denne periode landets fjerdestørste by. Roskilde Domkirke er på UNESCO''s Verdensarvsliste, og de velvbevarede vikingeskibe, kaldet Skuldelev-skibene, som er udstillet på Vikingeskibsmuseet trækker også mange turister til. Derudover findes bl.a. Museet for Samtidskunst, Roskilde Museum og Museum Ragnarock.\r\n

Tilmeld personer: Max. 2 stk.Tilmeldingsfrist:Fredag d. 14. aug.