Besøg på Ledreborg Slot og byvandring i Roskilde
Lokation: Ledreborg Slot - Klik her for at se lokation på kort
Start: Lørdag d. 27. aug. Kl. 10:30
Slut: Lørdag d. 27. aug. Kl. 16:00
Beskrivelse: Besøg på Ledreborg Slot og byvandring i Roskilde, guide Steffen Heiberg, fhv. forskningschef, forfatter.

Besøg på Ledreborg Slot og byvandring i Roskilde.

Selvtransport til Ledreborg Slot, mødetid kl. 10.30. Rundvisning ved Steffen Heiberg, fhv. forskningschef, forfatter.

Ledreborg Slot, bygget i 1740-45 af Lensgreve Johan Ludvig Holstein-Ledreborg, den daværende leder af Det Danske Kancelli under Christian VI, har været Holstein-Ledreborg familiens domicil i over 250 år.

Efter rundvisningen køre vi til Museumsøen i Roskilde Havn, hvor den medbragte frokost indtages. Det er også muligt at købe sin frokost i museumscafeen.

Steffen Heiberg foreslår følgende byvandring, som også skulle være en vandring gennem Roskildes historie fra vikingetiden til reformationen.

Vi begynder i Skt. Jørgensbjerg, der jo er et malerisk område, hvor Steffen Heiberg vil fortælle om kirken, der er fra 1000-tallet, og om udgravningerne omkring kirken, bl.a. af en stormandsgård. I samme område ligger Skt. Ib, hvor kun skibet er bevaret, en sørgelig historie om mangel på respekt for gamle bygninger. Derfra til domkirken med hovedvægt på miljøet omkring domkirken: kapellerne, Absalonsbuen og Palæet. Det er en byvandring, så domkirkens indre indgår ikke i planen, men bliver det dårligt vejr er det altid en mulighed. Herfra til Vor Frue kirke, der som Skt. Jørgensbjerg k. er fra 1000-tallet. Vor Frue overgik senere til franciskanerne (gråbrødrene).  Herfra til Roskilde kloster, der jo overtog bygninger fra det gamle sortebrødre kloster (dominikanerkloster). En mulighed er at indlægge Laurentii kirketårn på Stændertorvet, men det vil nok føre for vidt, og i øvrigt skal man betale entre og det skal være inden kl. 15.00.

Fokus kommer til at ligge på kirker og institutioner. I modsætning til Køge, Næstved, Helsingør, Malmø og andre byer i regionen har Roskilde stort set ingen gamle borgerhuse, derimod nogle fine miljøer.

Byvandringen forventes afsluttet ca. kl. 16.00.

Tilmeld personer: Max. 2 stk.Tilmeldingsfrist:Lørdag d. 13. aug.

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/www.museums-foreningen.dk/www/mainbuttom.php4 on line 17